Veliko podatkov – in kaj z njimi?

Posted on 09/04/2013

0


Big Data – izraz, ki ga slišite na vsakem koraku zadnja leta. Pa veste, kaj pomeni? Vedo tisti, ki vam ga tako vneto polagajo v ušesa? Ali pa je to spet nekaj, s čimer nekdo želi samo pritegniti pozornost?
Moja izkušnja je taka, da ljudje običajno govorijo o Big Data iz dveh perspektiv: z vidika potenciala, ki ga ogromna količina podatkov predstavlja, ali pa kot izgovor, zakaj niso uspešni.
Si predstavljate svet, v katerem lahko popolnoma razumete potrebe, obnašanje in akcije svojih strank na način, kot nikoli prej? Nič več nezadovoljnih kupcev, nič več odhajanja strank h konkurenci. Sliši se noro lepo, toda rešitev še zdaleč ni enostavna. Zahteva veliko znanja, orodij in izkušenj. In tam, kjer tega ni, Big Data postane izgovor za vse. Če nimamo dostopa do ogromno podatkov, ne moremo biti tako pametni kot naša konkurenca. Če bi vsaj imeli dostop, bi verjetno bolje razumeli lastno poslovanje in bili zato bolj uspešni.
Potencial in realna poslovna vrednost, ki jo s sabo nosijo ogromne količine podatkov, je nekaj, česar ne moremo preprosto spregledati, pozabiti ali zavreči. Moč in potencial sta resnična, a vendar: podatki so še vedno samo podatki, četudi jih je ogromno. Ključ do uspeha se skriva v spretnosti in znanju, kako iz podatkov pridobiti prave informacije, ki vodijo do dobrih poslovnih odločitev. Kot industrija smo vsak dan boljši v zbiranju, hranjenju in analizi podatkov s tehnološkega vidika, z vidika uporabe pa še vedno obstaja večina, ki išče na napačnih podatkih, na njihovi osnovi pripravlja analize in sprejema ukrepe, ki ne podpirajo poslovne strategije in ne dajejo boljših rezultatov podjetja. Le redki med njimi razumejo moč podatkov, spleta v realnem času ali kaj je mogoče storiti na optimizaciji procesov.
Zato je običajno veliko bolje razmišljati o boljšem razumevanju podatkov, kot o njihovi količini. Ko se začneš pogovarjati s profesionalci v podjetjih o več in več podatkih, mnoge začne takoj boleti glava, ker se preprosto začnejo izgubljati v razmišljanjih, kam in kaj z njimi. Običajno je prava pot drugačna, bolj enostavna in bližja realnosti. Zakaj ne bi samo izbrali podatkov, ki jih danes že zbiramo, približali njihovo ažurnost realnemu času, poskusili razumeti, kaj pomenijo in kaj lahko z njimi naredimo? In običajno je to dovolj za začetek.
Če se ozremo v preteklost, vidimo, kako smo se v vsaki organizaciji trudili zbrati na enem mestu podatke iz vseh, običajno večinoma internih podatkovnih virov, jih urediti in prikazati v želeni obliki. In to je bil praktično edini cilj upravljanja matičnih podatkov (MDM) in poslovne inteligence (BI) v zadnjih 30 letih.
Toda danes to še zdaleč ni več dovolj. Pričakovanja, ki se skrivajo za pojmom Big Data, gredo daleč čez področje interno zbranih urejenih podatkovnih zbirk v splet, oblak in dostop do podatkov, ki jih nosijo v sebi teksti, zvok in video. Konec je obdobja, ko smo verjeli, da je misija končana, ko smo zgradili podatkovno skladišče na ravni celotnega podjetja. Prihaja doba, ko bomo morali začeti graditi ali implementirati orodja za analizo ogromnih količin podatkov vseh tipov, ki bodo razpršena po vseh nam dostopnih relevantnih virih. To pa ni več tako enostavno, zato je to področje ocenjeno za najbolj vročo stvar v naslednjih letih na področju informacijske tehnologije.
Kaj lahko naredi vaše podjetje? Ni dovolj, da se osredotočite samo na infrastrukturo za hrambo, potrebno je uvesti tudi orodja za upravljanje in analizo ogromnih količin podatkov. Znanje, pridobljeno na podlagi razumevanja informacij iz podatkov, pa je treba aplicirati na izboljšanje izvajanja poslovnih procesov in odločanja. Praksa kaže, da so najbolj uspešna pri izkoriščanju prednosti Big data tista podjetja, ki izhajajo iz potreb svojih strank, ki znanje, pridobljeno na podlagi analiz, vgradijo direktno v lastne aplikacije in procese in ki resnično razumejo informacijske pravice.
V naslednjih letih se bo teorija o Big Data počasi transformirala v prakso. Dostop in informacije bodo postale dostopne vsem. A do takrat ni dovolj samo čakati. Že danes lahko iz podatkov, ki so vam na voljo, če se poglobite v njihovo razumevanje, pridete do morda presenetljivih odkritij, ki pomagajo pri sprejemanju pravih poslovnih odločitev. In ko boste obvladali problematiko na tej ravni, je Big Data samo skok višje, ki odpira nova vrata in možnosti. Se sliši kot računalniška igrica? Pa saj je posel zabava, mar ne?

Marko Šmid

Posted in: InfoSRC 72, Kolumna