Spletna prodaja – korak v pravo smer

Posted on 09/04/2013

0


Smo v času, ko se občutno spreminjajo navade strank, načini poslovanja trgovcev in razvoj tehnologije. Še pred nekaj leti so bili kupovanje z mobilnimi napravami, večkanalno upravljanje naročil (angl. multichannel order management – MOM), povezava spletnih trgovin s socialnimi omrežji videti še daleč stran. Zahteve strank in konkurenca na trgu so povzročile, da so to sedaj prednostne  točke podjetij, ki poslujejo preko spleta, ter vodilna podjetja na tehnološkem področju.

Raziskovalna hiša Forrester ocenjuje, da bo ameriški in evropski zahodni trg spletne prodaje zrasel za skupno 10 % od leta 2010 do leta 2015 in s tem v letu 2015 dosegel 279 milijard $ na ameriškem ter 134 milijard € na evropskem zahodnem trgu.

Spletna prodaja omogoča nudenje storitev 24/7 in lahko z učinkovitim oglaševanjem prodre na slabše pokrite ali v tržne niše.

Ko se odločimo vstopiti v svet spletne prodaje, se moramo na to dobro pripraviti. Pomembni so zlasti naslednji segmenti:

  1. poslovno-prodajni načrt in poslovni model
  2. zanesljiv dobavitelj produktov in učinkovito upravljanje z zalogami
  3. odlična uporabniška izkušnja
  4. umestitev v obstoječe poslovanje in integracija z obstoječimi sistemi
  5. programska podpora za spletno poslovanje (platforma eCommerce)
  6. široka ponudba spletnega plačevanja
  7. znanje o optimizaciji spletnih strani (SEO)
  8. računovodska podpora
  9. spletna analitika
  10. spremljanje konkurence in trendov
  11. hitra in varna dostava pošiljk
  12. celovita podpora spletnim nakupom (dober sistem za pomoč uporabnikom in po-prodajni oz. affiliate program)
  13. varnost sistema in podatkov

V tem prispevku se bomo osredotočili na izbiro programske podpore za spletno poslovanje. Pred samo izbiro morajo biti jasni poslovni in tehnični cilji implementacije. Ta je lahko zelo kompleksna in se povezuje z veliko množico obstoječih sistemov, ki morajo biti na to dobro pripravljeni in biti sposobni povezovanja navzven in navznoter. Težko postavimo dobro spletno trgovino, če nimamo urejenega obstoječega produktnega kataloga. Še posebej, če želimo obstoječe podatke uvoziti v platformo eCommerce kot osnovo nadaljnjega bogatenja produktnega kataloga. Enak problem obstaja na drugi strani spletne trgovine – ko se nakup zaključi, moramo premisliti, kam vse gredo podatki o naročilu in kako jih bomo uporabili.

Izbira programske podpore za spletno poslovanje

Ena najtežjih nalog med zgornjimi točkami je izbira programske podpore za spletno poslovanje (platforma eCommerce). Trg za to programsko podporo je star šele nekaj let in se še vedno razvija. Produkti in njihove cene so med seboj zelo različni. Tako je treba dobro razumeti svoje potrebe in postavljene cilje, da bo odločitev pri izboru platforme pravilna. Težko je namreč pričakovati, da bomo za nekaj 100 € rešili vse vsebinsko-tehnološke izzive, po drugi strani pa se postavlja vprašanje, ali res potrebujemo celoten nabor funkcionalnosti, ki nam jih nudi nekaj 10.000 € vredna platforma. Dober poslovni načrt je torej osnova.

Sistem mora biti nadgradljiv, saj ob rasti vašega poslovanja ne smete obtičati nekje na začetku poti s pregorelo Zastavo 750. Prav tako mora biti pripravljen na širjenje poslovanja – omogočati mora ločevanje med različnimi državami (ali produktnimi katalogi), iz katerih prihajajo kupci – ti imajo namreč od države do države različne navade, različni so lahko produktni katalog, cene produktov ipd. Oblikujte spletno trgovino glede na njihove in vaše potrebe.

Veliko ponudnikov omogoča testiranje programske opreme (t. i. demo verzije). Izkoristite vsako priložnost za seznanjanje s posamezno platformo ter preglejte ključne reference – če je možno tudi pri kupcu in v primerljivi gospodarski panogi. Priporočljiva je tudi oddaja povpraševanja (angl. request for information – RFI) z jasnimi zahtevami, kaj pričakujete od ponudnikov, tako cenovno kot z vidika zmožnosti programske opreme.

Poglejmo si primer ene takšne programske podpore, s katero smo se v podjetju dodobra spoznali.

KonaKart

KonaKart je delno odprtokodna javanska eCommerce platforma, ki za zmerno ceno nudi:

  • umeščanje produktov v hierarhijo kategorij
  • enostavno filtriranje in razvrščanje produktov
  • primerjanje produktov
  • ocenjevanje produktov
  • poleg košarice lahko vodimo še listo želja; košarica ostane shranjena tudi za neprijavljene uporabnike
  • vodenje seznamov, kot so:
    • najbolje prodajani
    • najnovejši produkti
    • nazadnje ogledani produkti (tudi za neprijavljenega uporabnika)
    • ostali so kupili tudi …
  • vnos relacij med produkti: X-sell, up-sell, dodatki, soodvisni produkti …
  • rezervacijo produktov
  • vnos akcijskih cen
  • izvajanje promocij
  • komuniciranje s strankami preko elektronske pošte
  • enostaven in transparenten proces zaključka nakupa
  • prikaz končne cene, vključno z davki, stroški dostave, popusti
  • omogočen zaključek nakupa tudi brez prijave uporabnika
  • nadgradljiv plačilni modul
  • nadgradljiv modul za dostavo
  • upravljanje več spletnih trgovin na enem mestu

Vse funkcionalnosti so dostopne preko aplikacijskega vmesnika (API), tako da jih lahko uporabimo za integracijo z raznimi sistemi ERP ali s sistemi za upravljanje z naročili. Prav tako je uspešno integriran z različnimi »front end« sistemi, kot so LifeRay, dotCMS, OpenCMS, DotNetNuke ipd. Izgled trgovine (»front end«) je povsem odprtokodni in prilagodljiv potrebam strank.

Kot mama dveh otrok si življenja brez spletne trgovine ne predstavljam več. Kdo sploh še ima čas hoditi po trgovskih centrih od trgovine do trgovine, če pa vse to lahko storim iz domače dnevne sobe? Raje se po uspešnem spletnem nakupu namesto v trgovski center odpravim v najbližji gozd – peš seveda. Zato mislim, da je postavitev spletne trgovine kot nadgradnja poslovanja korak v pravo smer. Seveda pa ta korak lahko hitro postane prevelik, če se nanj dobro ne pripravimo.

Jožica Stenšak, Gregor Špehar

Posted in: InfoSRC 72