Mobilni BI: Kaj imata skupnega hrček in pametni telefon

Posted on 27/09/2012

0


Uvod

Ob elementarnih nesrečah bi večina ljudi po tem, ko bi spravila na varno svoje najbližje, pomislila na hišne ljubljenčke in mobilni telefon. Sicer resnično upam, da je slednji res na drugem mestu, ne moremo pa se izogniti dejstvu, da so mobilne naprave postale del našega vsakdanjika. Opazno je povečanje uporabe poslovnih aplikacij za mobilne naprave, prav tako pa tudi njihova zrelost. Medtem ko je uporaba aplikacij Business Intelligence do sedaj nekoliko zaostajala za tem trendom, je s prihodom večjih mobilnih naprav (npr. tablični računalniki) vse nared za rast uporabe aplikacij BI. Mobilnost v tem smislu pomeni, da lahko opravimo več dela na terenu. Posledično nam ostane več časa za družino in hrčke J.

Mobilniki in mobilni internet so prisotni povsod!

Zadnja leta smo priča neprestani rasti uporabnikov mobilne telefonije kot tudi rasti uporabe mobilnih poslovnih aplikacij. Posledično strmo narašča količina prenosa podatkov preko mobilnih omrežij kot tudi raba javno dostopnih omrežij wifi.

Za boljšo ilustracijo podajam nekaj ključnih številk o preteklem gibanju in napovedih za prihodnost.

Tabela 1: Raba mobilnih omrežij.

*vir: Forrester, marec 2011 (podatek za stanje 2010 in napoved za 2014)

** vir: Analysis Mason

***EB=ExaByte; 1EB = 1 milijon Terabytov

Pri rasti števila mobilnih internetnih povezav in količine prenosa podatkov ne smemo zanemariti tudi dejavnika razpoložljivosti stacionarnih internetnih priključkov. Na redkeje poseljenih območjih ali na področjih, kjer je konfiguracija terena “kablom” neprijazna, je to edini način dostopa do spleta.

Mobilni business intelligence (BI)

Neodvisni od naprav

Mobilni BI lahko opredelimo na dva načina. V prvem primeru imamo mobilnega zaposlenega, ki je fizično mobilen, saj je njegova pisarna teren in posledično zahteva oddaljeni dostop do virov informacij. Tak primer lahko opredelimo kot tradicionalni mobilni BI. V drugem primeru pa imamo hitro rastočo skupino uporabnikov, ki so neodvisni od svojih naprav. Ti uporabniki preklapljajo med prenosnim računalnikom, namiznim računalnikom, pametnim telefonom in tabličnim računalnikom. Vse to počnejo tekom dneva, tedna ali meseca, niso pa vedno na terenu.

V obeh primerih lahko rečemo, da imamo BI vedno pri sebi, zato vedno dobimo želeni odgovor in zato vedno zmagamo, torej nekako v stilu torbice Sport Billy.

Slika 1: Rešitev za vse probleme.

Čas je za mobilni business intelligence (BI)

Do sedaj je rast uporabe mobilnih aplikacij BI zaostajala za rastjo uporabe drugih poslovnih aplikacij. Glavni razlogi za to so:

  • vprašljiva uporabnost pametnih telefonov,
  • težka priprava business casa in neoprijemljiv ROI,
  • varnost mobilnih naprav.

V preteklih 3 letih je Forrester Research dobil manj kot 100 poizvedb za mobilni BI, kar znaša manj kot 3 % vseh poizvedb BI (sem sodijo poizvedbe o podatkovnih skladiščih, integraciji podatkov, kakovosti podatkov, upravljanju matičnih podatkov idr.).

Sam si težko predstavljam, da bi izvajal zelo podrobno analizo poslovanja na pametnem telefonu Blackberry. Ta ima premajhen zaslon in jaz preveč cenim svoj vid. Vseeno pa je lahko naprava čisto uporabna, če želimo dobiti nekaj ključnih informacij o poslovanju, ko smo na terenu. Če nas telefon opozori, da je na voljo vsebina o našem poslovanju, ki nam pomaga pri navigiranju podjetja, še toliko bolje, saj nas na ta način sili v ukrepanje.

Naprave za mobilni BI prihajajo! Apple je v letu 2011 prodal skoraj 40 milijonov primerkov iPada. Ocenjena prodaja iPada za leti 2012 in 2013 pa je 73 in 100 milijonov primerkov. Verjetno jih lahko pri teh številkah ustavi le (japonski) cunami. V tabeli 1 je prikazana ocena globalne prodaje tabličnih računalnikov po OS-u (v tisoč enotah).

Tabela 2: Globalna prodaja tabličnih računalnikov po OS-u (v 000).

Vir: Gartner (april 2012).

Od lansiranja iPhona v letu 2007 pa do današnjih dni je bilo prodanih več kot 240 milijonov primerkov. Globalno gledano ne moremo govoriti o prevladujočem tržnem deležu, pomembno pa je, da je Apple z zasnovo naprav in enostavnostjo uporabe prisilil tekmece v posnemanje. Na ta način smo uporabniki deležni vseh dobrot tudi pri drugih znamkah mobilnih naprav (če ne danes, pa jutri, z naslednjim modelom). To pa že odpira vrata pogostejši rabi aplikacij BI na mobilnih napravah.

Kje lahko mobilni BI pomaga pri učinkovitejšem poslovanju

Boljše sodelovanje s stranko ali partnerjem

Finančne institucije uporabljajo mobilni BI kot dodatek k svojemu mobilnemu bančnemu portalu. Na ta način lahko stranke poleg spremljanja svojih računov in investicij tudi bolje razumejo svoje vzorce porabe in druge trende. Komercialne spletne strani omogočajo svojim uporabnikom preko aplikacije pridobiti aktualne podatke o cenah produktov, ki jih zanimajo. Na ta način so uporabniki na terenu ob nakupu bolje informirani in lahko dosežejo boljše prodajne pogoje.

BI na pravem mestu in ob pravem času

Mobilni BI omogoča zaposlenim, da preživijo več svojega časa s strankami, torej tam, kjer se dogovarjajo o novih oblikah sodelovanja. Pri sprejemanju odločitev nam ni treba več “zavlačevati” z izgovori, kot je npr. “… sporočim, ko se vrnem v pisarno”, saj so nam na voljo vse relevantne informacije. Pri pogajanjih s stranko imamo na sestanku preko mobilnega BI-ja celovit pogled na stranko (prihodki, RVC, naročila, terjatve, zapadle terjatve, priložnosti, drugo). Manj zakasnitev pri odločanju pomeni več transakcij, več poslov in potencialno višjo donosnost našega poslovanja.

Mobilni BI tam, kjer prenosniki niso praktični

Uporaben je v vseh primerih, kjer je prenosnik preveč okoren in pomeni manjšo učinkovitost uporabnika. Uporabniki so lahko npr. iz vrst organov pregona (npr. informacije o kaznivih dejanjih, ki so specifične za določeno lokacijo), prodajni zastopniki/distributerji, ki dopolnjujejo zaloge v trgovinah glede na preteklo in trenutno porabo. Na osnovi prodajnih informacij in pogovora s stranko (trgovino) se lahko odloči za najoptimalnejši prodajni miks.

Ustrezne poizvedbe

Večina novih mobilnih naprav se zaveda svoje lokacije (ko zadnje čase beremo novice, ugotavljamo, da celo preveč). Za mobilne naprave je mogoče pripraviti rešitve, ki bi v analizo avtomatično vključile parametre, ki izhajajo iz lokacije. Sem sodi tudi skeniranje kode QR z mobilno napravo, ki je prisotna na izdelkih. Na ta način se izognemo možnostim napačnega vnosa. Dobimo pa vpogled npr. v stanje zalog produkta ali v druge informacije (npr. v povezavi s cenami).

»There’s no second chance for first impression«

Čas, v katerem živimo, nam narekuje hiter tempo dogodkov. Posledično imamo v določenih situacijah (npr. navdušiti šefa, stranko, ki jo srečamo v “dvigalu”, pridobiti zdravnikovo pozornost idr.) na voljo malo časa, da povemo bistvo. Če to na “terenu” podkrepimo z oprijemljivimi analizami, lahko s tem dosežemo še tisti manjkajoči “push”, da nekoga spreobrnemo v “vernika”.

Mobilne naprave in analitične storitve

Podobno, kot to izvajajo telcoji, bi lahko tudi druga podjetja, ki nudijo npr. analitične storitve, ob podpisu pogodbe in vezave za določeno obdobje strankam ponudila še mobilne naprave kot del te storitve. Vsa podjetja, ki tržijo informacije (npr. rezultati anket/mnenjskih raziskav), imajo z mobilnim BI na voljo možnost širitve svoje ponudbe in s tem tudi nove priložnosti za povečanje prihodkov.

Slika 2: Analitika za vsakogar in kjerkoli.

Mobilnost je “in”

Spomnim se, da so nam že v osnovni šoli učitelji “trobili”, da moramo skrbeti za svoje zapiske, saj bomo zagotovo raje pogledali v očem prijazno formo šolske snovi, kot pa v neke očem dolgočasne zapiske. Enako velja tudi za informacije/analize. Določenim segmentom uporabnikov bomo lažje približali mobilni BI, saj ta, poleg tega, da je uporaben, še “dobr zgleda”.

Slika 3: “Dobr zgleda (no …, kakor za koga🙂 “.

Zaključek

Mobilnost je tukaj že danes. Podjetja, ki ne podpirajo dostopa do poslovnih procesov, aplikacij in informacij od koderkoli, tvegajo, da bodo zaostala za konkurenco. Vsi vodilni ponudniki aplikativnih rešitev so začeli zagovarjati dostop do procesov in informacij s poljubne lokacije. Vseeno pa se je potrebno zavedati, da predstavlja mobilni BI samo vrh ledene gore, ki se začne pri temeljih, torej celoviti strategiji, arhitekturi in infrastrukturi sistema za upravljanje z informacijami, ki med drugim vključuje integracijo, kakovost ter skladiščenje podatkov. V SRC-u vam lahko pomagamo, da boste uspešno prišli do vrha ledene gore.

Blaž Zabukovec